Viser: TAKT i skolen - Trivsel - Anerkendelse - Kommunikation - Teamwork

TAKT i skolen - Trivsel - Anerkendelse - Kommunikation - Teamwork, 1. udgave

TAKT i skolen

Trivsel - Anerkendelse - Kommunikation - Teamwork
Helle Overballe Mogensen og Tine Kristensen
(2016)
Sprog: Dansk
Dansk Psykologisk Forlag
399,00 kr. 199,00 kr.
På lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 2 hverdage
  • Klik for at bedømme:
  • 0.0/6 (0 bedømmelser)

Detaljer Om Varen

  • 1. Udgave
  • 258 sider
  • Udgiver: Dansk Psykologisk Forlag (December 2016)
  • Forfattere: Helle Overballe Mogensen og Tine Kristensen
  • ISBN: 9788771584509
TAKT står for Trivsel, Anerkendelse, Kommunikation og Teamwork, som er afgørende forudsætninger for et lærende fællesskab. TAKT er et teamredskab, der kan bidrage til at skabe en helhed i den pædagogiske indsats og samtidig konkretisere de professionelle læringsformidleres muligheder på en meget fleksibel og lettilgængelig måde.

TAKT guider klasseteams gennem de mange muligheder, forudsætninger og tiltag, der kan øge trivslen, læringen og inklusionen i et fællesskab eller for den enkelte elev. 

TAKT præsenterer orkestermodellen og orkestrets aktører som udgangspunkt for teamets valg af fokus på læringsfællesskabet og læringsledelse med en række redskaber på tre forskellige niveauer:
- Almen læringsledelse: Redskaber, der er lette at indføre, og som ikke kræver, at teamet får tilført ekstra ressourcer.
- Fokuseret læringsledelse: Redskaber, som kræver et lidt højere tidsforbrug, men som stadig ligger inden for den tid, som teamet alligevel ofte bruger på eksempelvis konflikthåndtering.
- Individuel læringsledelse: Redskaber, som kræver ekstra ressourcer i en kort perionde, men til gengæld har den største varige effekt på trivsel, læring og inklusion.

Forfatterne ser AKT og inklusion som to sider af samme sag med så mange overlappende felter, at det i praksis ikke giver mening at tale om dem hver for sig. Det er ikke muligt for en inklusionsvejleder at skabe trivsel hos en enkelt elev, hvis fællesskabet ikke vil lukke vedkommende ind på de præmisser, han nu engang har brug for. Det er heller ikke muligt for en AKT-vejleder at bidrage til at skabe et stærkt klassefællesskab, hvis enkelte elever til stadighed udfordrer de fælles rammer og skaber utryghed ved en uforudsigelig eller eksempelvis udadreagerende adfærd. Trivsel og læring forudsætter et trygt fælleskab.

TAKT henvender sig til alle, især teams, som i skoleregi varetager den enkelte klasses læring og trivsel. Materialet er relevant for PPR, pædagogiske ledere samt AKT- og inklusionsvejledere, og det kan bruges på alle klassetrin.
Trustpilot = Fremragende