Viser: Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen

Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen, 1. udgave

Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet

diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen
Andreas Helmke
(2013)
Sprog: Dansk
Dafolo
630,00 kr. 319,00 kr.
På lager, Bestil nu og få den leveret
om ca. 2 hverdage
  • Klik for at bedømme:
  • 0.0/6 (0 bedømmelser)

Detaljer Om Varen

  • 1. Udgave
  • 320 sider
  • Udgiver: Dafolo (September 2013)
  • ISBN: 9788772818511

Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisning beskæftiger sig på baggrund af den nyeste undervisningsforskning med følgende tre spørgsmål:

Hvad er god undervisning, og hvilke kompetencer har den dygtige lærer?

Hvordan kan man registrere og vurdere undervisningens kvaliteter?

Hvordan kan man forbedre undervisningen?

Den pædagogiske verden har inden for de seneste år oplevet en revolution i form af den empiriske vending. Denne vending udspringer blandt andet af internationale målinger som TIMMS og PISA. De afslørede overraskende dårlige faglige resultater i en række lande, der ellers har anset sig som førende på uddannelsesområdet. På baggrund heraf har man i uddannelsesverdenen sat fokus på påviselige virkninger og effekter.

For at kunne forbedre sin undervisning må læreren vide, hvad der sandsynligvis virker med hvilken effekt og hvorfor. Derfor er diagnosticering af undervisning et centralt begreb og en vigtig lærerkompetence hos Andreas Helmke:

´Ligesom ingen læge vil gennemføre behandlinger uden forudgående anamnese og diagnose, har vi i skolen brug for en velfunderet dokumentation som grundlag for pædagogiske indsatser. Alt andet vil være som at famle sig frem i blinde. På baggrund heraf kan undervisningen udvikles i en mere læringsfremmende retning.´

Læreren skal altså være i stand til at diagnosticere og evaluere sin undervisning, så det bliver klart, hvad det er, der virker læringsfremmende, og så læringen synliggøres for både lærer og elever. Den pædagogiske indsats må formes efter det aktuelle udgangspunkt. Andreas Helmke refererer løbende i den forbindelse til John Hatties forskning om Visible Learning - eller synlig læring.

Bogen har ikke som mål at tage parti for særlige pædagogiske, psykologiske eller læringsteoretiske skoler. Det afgørende for Helmke er, om der er forskningsmæssigt belæg for de anbefalinger, forskellige teoretiske retninger præsenterer.

Bogen henvender sig til alle undervisere, men især til lærere i skolen og gymnasiet. Ikke mindst er bogen tiltænkt det nye fag Lærerens grundfaglighed i læreruddannelsen, hvor den blandt andet vil kunne udgøre et væsentligt bidrag til, at de studerende når målene i Undervisningskendskab og Elevens læring og udvikling. Andre, der ønsker at udvikle undervisning på baggrund af forskningsbaseret viden, kan ligeledes finde inspiration i bogen.

Trustpilot = Fremragende