Jeg har købt en Vital Source bog. Hvordan får jeg adgang?

Det kommer lidt an på hvordan du har købt bogen. 

 

1) Online køb:

Har du købt bogen i vores webshop og undervejs oprettet, eller logget ind på, din Bookshelf konto, er bogen allerede føjet til din personlige bookshelf. 

 

Log ind på Polyteknisk.vitalsource.com, for at læse bogen i Bookshelf online.

Eller download Bookshelf appen, log ind og dine bøger bliver automatisk downloadet.

 

2) Indløsnings kode:

Har du fået en indløsnings kode i en e-mail eller på anden vis, skal du først indløse koden.

 

Det kan du gøre både i Bookshelf appen og på Bookshelf online.

Klik på Indløs koder (Redeem code) og tast eller indsæt din kode. Bogen føjes nu øjeblikkeligt til dit bibliotek.

Mit login fungerer ikke på jeres website?

Det login du har oprettet er til din Bookshelf - det kan ikke bruges her på www.polyteknisk.dk. (Vores login er mest for virksomheder der har brug for at købe på faktura.)

 

For at finde dine Vital Source bøger, skal du  logge ind på Bookshelf online, som du finder på Polyteknisk.vitalsource.com.

Mit login accepteres ikke i jeres checkout?

Er du ved at købe en Vital Source bog, men dit password accepteres ikke i vores checkout?

 

Det er desværre en "bug" i Vital Source's API:  På Bookshelf online, kan man oprette et password med specialtegn som deres API ikke godtager. 

 

Hvis dit password indeholder et af disse tegn, kan det risikeres at dit password ikke kan bruges fra et eksternt website.  

 

En løsning kan være at  ændre dit password, så det ikke indeholde special tegn der afvises af APIen.

 

Brug et af disse specialtegn, så er du sikker på at dit password kan anvendes alle steder:

 

 ~ ! @ # $ % ^ * - + = \ | ?

 

Vi er i dialog med det amerikanske moderselskab om at få fikset dette API problem, men indtil det er løst ved kilden, er ovenstående en workaround.

Jeg har to Bookshelf bruger konti - kan de slås sammen?

Ja, det kan de sagtens. Vi skal dog i praksis lige have Vital Source til at hjælpe os med at gøre det.

 

Start med at sende os en e-mail, hvor du skriver hvilke e-mail adresser der skal slås sammen - og hvilken af de to, som du ønsker at anvende som dit login fremadrettet.  Så får vi dette sat i gang og giver besked tilbage.

Kan jeg læse Vital Source bøger på Kindle?

Nej, Kindle er et format for sig, som ikke understøtter Vital Source.   (Der findes dog en Bookshelf app til den særlige Kindle Fire tablet.)

Er Vital Source lige som en PDF?

Vital Source bøger kan være en af to grundtyper:

 

Fast sider / Fixed pages:

Minder meget om pdf i opbygning, siderne har fast layout og ligner den trykte bog

Denne type bøger har også sidenumre.

 

Dynamiske sider / Reflowable pages:

Minder om epub, tekst flyder dynamisk og tilpasser sig skærmens bredde.

Denne type bøger har oftest ikke sidenumre.

Kan min Vital Source bog printes?

Det er forskelligt fra bog til bog.  Det er det udgivende forlag der beslutter hvor mange sider af hver bog der kan printes.  Du kan hos i vores webshop se hvad er er tilladt for en konkret bog på fanen "E-bogs begræsninger"

Udløber min adgang til bogen?

Det kommer an på hvilken type bog du har købt:

 

Vital Source bøger kommer i to grundtyper:  Bøger man køber (perpetual access)  og bøger man lejer (rentals). 

 

Lejeudgaven er netop lejet - det vil sige at du har den i en periode, hvorefter din adgang udløber.  For lejebøger kan du i "Mit bibliotek" se hvornår en given lejeperiode udløber

 

Købe udgaven i din Bookshelf app udløber ikke - den har du i princippet for altid. 

Adgangen i Bookshelf online er dog tidsbegrænset. For de allerfleste bøger har du online adgangen i 5 år.  

Er Vital Source egnet for ordblinde?

Ja, både Bookshelf online og Bookshelf appen har en indbygget oplæsningsfunktion, hvor man kan markere tekst til oplæsning og f.eks. pause og genafspille afsnit. 

Tekst der læses bliver samtidigt markeret på skærmen.

 

Vital Source bøger kan også læses med skærmlæsere som Jaws og NVDA og på tablets er der  understøttelse for VoiceOver (iOS) og TalkBalk (Android) skærmlæserne.

Min adgang er udløbet - kan den forlænges?

Der må vi desværre svare nej - Vital Source systemet giver ikke mulighed for at forlænge en adgang - det er teknisk umuligt med den måde det er opbygget på i dag.

Kan jeg dele eller videresælge min Vital Source bog?

Nej, din adgang er personlig og må ikke deles med andre. 

Det er ikke muligt at videresælge en Vital Source bog efter endt brug.

Kan jeg finde alle bøger som Vital Source?

Nej. Ikke endnu i hvert fald.  

 

Vital Source vinder hastig udbredelse og er på kort tid blevet den største digitale lærebogs platform i Europa og den engelsktalende del af verden.

 

Det betyder at du vil kunne finde langt de fleste lærebøger fra de større internationale forlag som Vital Source. 

 

Et stigende antal Danske forlag er også begyndt at have bøger på Vital Source og vi forventer at flere vil komme til i den kommende tid.

Om denne FAQ

Her på siden kan du finde svar på spørgsmål om Vital Source digitale bøger og Bookshelf appen.

 

Har du et problem eller et spørgsmål, som du ikke fandt svaret på her, hører vi gerne fra dig.

Kan man søge i bogen?

Ja, absolut.  Bookshelf har glimrende søgeværktøjer, hvor du kan søge i både bogens indhold og dine egne noter i samme søgning.

 

Søgefunktionerne er de samme både i Bookshelf online og Bookshelf appen

Er en Vital Source bog en PDF?

Nej, Vital Source er sit eget format. Det minder en del om PDF, men bøgerne organiseres og læses i Bookshelf, som er en e-bogs læser målrettet studiebrug.

Jeg har glemt mit password, hvad gør jeg?

Kan du ikke huske dit Bookshelf password? 

 

Det er nemt at lave et nyt - du kan nulstille dit password her.