SØG - mellem flere end 8 millioner bøger:
Viser: Den styrkede pædagogiske læreplan - Grundbog til dagtilbudspædagogik, 2. udgave
Den styrkede pædagogiske læreplan
Grundbog til dagtilbudspædagogik, 2. udgave
Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen og Thomas Rohde S. Albrechtsen
(2020)
Sprog: Dansk
Detaljer om varen
- 2. Udgave
- Paperback: 357 sider
- Udgiver: Dafolo (November 2020)
- Forfattere: Trine Holst Mortensen (red.), Torben Næsby (red.), Line Togsverd, Hanne Hede Jørgensen, Mette Lykke Gravgaard, Anders Skriver Jensen, Camilla Wessman, Tina Hjortshøj, Margit N. Mikkelsen, Pia Beier Lund, Kurt Bendix-Olsen, Ida Schwartz, Susanne Elbæk, Trine Høegh, Felicia Lillelund, Marianne Bech Larsen og Thomas Rohde S. Albrechtsen
- ISBN: 9788772340555
Denne bog udkom første gang i 2018 og har vundet stor udbredelse på pædagogernes grund-, efter-, og videreuddannelse samt i praksis på dagtilbudsområdet. 2. udgaven er opdateret med seks nye kapitler, som bringer leg, dannelse, relationer, det brede læringsbegreb, det faglige fyrtårns rolle samt vidensformer endnu mere i spil.
Dagtilbudsloven fra 2018 har blandt andet til formål at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem en styrket pædagogisk læreplan. Disse ændringer tydeliggør blandt andet et fælles pædagogisk grundlag for alle dagtilbud med fokus på at etablere gode læringsmiljøer for alle børn i alle hverdagens situationer, fra leg og spontane situationer over vokseninitierede aktiviteter til rutiner.
Formålet med denne bog er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan understøtte realiseringen af lovændringerne fra 2018 og den tilhørende bekendtgørelse.
Bogens 20 kapitler behandler følgende centrale emner i det pædagogiske grundlag: Den brede læringsforståelse Leg og dannelse i dagtilbud Det gode børneliv, børnesyn og børneperspektiver Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer Det faglige fyrtårns rolle Tværfagligt samarbejde, åbent dagtilbud og sammenhæng i børnenes liv Børn i udsatte positioner og inklusion Dokumentation og evalueringskultur Forældresamarbejde.
I bogen anlægges et empirisk og videnskabeligt perspektiv på dagtilbudspædagogik og pædagogisk praksis. Bogen er skrevet med udgangspunkt i et samarbejde mellem professionshøjskolerne og af forfattere, der på forskellig vis er knyttet til undervisning, udvikling og forskning på professionshøjskolerne.